Gestão de Serviços e da Tecnologia

Contactos
Candidate-se 

Corpo Docente para (2018/2019)

Atração de Talentos, Seleção e Desenvolvimento
Doutoramento em Gestão, ramo Ciências da Decisão, Universidade de Évora, 2010 Pós graduação em Estratégia e Desenvolvimento Empresarial, ISCTE, 2001 Pós graduação em Lean Six Sigma Black Belt, Instituto Superior Técnico, 2017 Licenciatura em Controlo Financeiro, ISCAL, 1996
Métricas de Recursos Humanos e Auditoria Interna
Elsa Maria Dinis Manager, Jason Associates Consultora e líder de uma equipa de consultoria, a Elsa não gosta de falar de si, mas se tiver de se descrever é como gestora equilibrada e orientada para objetivos, com uma combinação de competências intelectuais, emocionais e relacionais em consolidação. Apaixonada por todos os temas relativos a Organizações e Pessoas, Projetos e Resultados, gosta de viver em ambientes orientados para a execução e para pessoas, combinando o trabalho em equipa, a liderança e uma enorme resiliência pessoal para ultrapassar desafios. Aprender permanentemente é uma forma de estar para a Elsa, que também acredita na disciplina, foco e melhoria contínua como características fundamentais no mundo profissional dos nossos dias. Vive muitas vezes a pensar nas palavras de Winston Churchill: « To improve is to change, to be perfect is to change often...» Licenciada em Relações Internacionais, completou um MBA Executivo (o Curso Geral de Gestão da Nova School of Business and Economics), e um Programa Avançado de Recursos Humanos na Universidade Católica de Lisboa. Hoje desempenha funções como Manager na Jason Associates. Até Junho de 2015 foi Senior Manager na área de Human Capital Advisory Services da PwC Portugal. Em anteriores desafios profissionais foi Business Development Manager na ActionCoach Portugal e Coordenadora da Direção de Clientes na Nova School of Business and Economics Executive Education. A sua primeira experiência profissional foi como Técnica de Relações Internacionais na Agência de Inovação, SA. Leccionou como Assistente Convidada no ISCSP-UTL, entre 2000 to 2010 e recentemente reintegrou a Academia para colaborar como Visiting Professor no Mestrado em Human Resources Management do ISCTE. Possui Acreditações nas seguintes metodologias GRH: oSaratoga Accreditation (Human Capital Benchmark) and STRATA Function Evaluation Methodology Certification oCertified Professional Behaviour Analyst (CPBA) oCertified in the Methodology of Behavioural Analysis - Disc Assessment oCertified in the Methodology of Behavioural Analysis - Lumina Spark oAdvanced Coach Training Program @ International Coach Academy
Mercado de Trabalho Contemporâneo
Doutorada em Economia pelo ISCTE-IUL e pela Universidade de Bourgogne (França), Mestre em Economia e Gestão de Recursos Humanos e Licenciada em Sociologia (ISCTE-IUL). É professora auxiliar do Departamento de Economia Política do ISCTE-IUL, e investigadora do Centro de Estudos sobre a Mudança Socioeconómica e o Território (DINÂMIA-CET). Lecciona desde 1996, nas áreas da Economia do Trabalho, Regulação do Mercado de Trabalho, Economia da Educação e das Competências e certas unidades curriculares de natureza metodológica. Foi diretora do Mestrado em Políticas de Desenvolvimento dos Recursos Humanos (2004-2015) e é actualmente co-diretora da Licenciatura em Economia. Foi coordenadora dos Estudos setoriais e identificação de necessidades de formação, no INOFOR, Ministério para a Qualificação e Emprego em 1995-1997 e do projecto FCT, 'Remunerações flexíveis para contratos flexíveis? A dinâmica da relação entre a política salarial e os contratos de emprego ao nível da empresa' em 2009-2013 (PTDC/EGE-ECO/108547/2008). Entre os seus principais interesses de estudo e investigação destacam-se a procura de competências, políticas salariais das empresas e segmentação do mercado de trabalho.
Gestão da Tecnologia
Políticas de Gestão para A Sustentabilidade
Isabel Duarte Almeida é Professora Assistente com 20 anos de experiência no Ensino Superior Superior e Coordenadora de Linhas de Pesquisa em Desenvolvimento Sustentável. É professora no ISCTE-IUL, Portugal, e participa em actividades Académicas desenvolvidas pela Technische Hochschule Mittelhessen (THM), na Alemanha. A Profª. Isabel Duarte de Almeida é doutorada e licenciada (5 anos) em Biologia pela Universidade de Lisboa. É pós-graduada em Sociologia e possui um segundo doutoramento em Sustentabilidade pela Universidade Nova de Lisboa (Portugal). Actualmente, frequenta o terceiro Doutoramento, na área de Gestão. Isabel D.Almeida foi Investigadora no Instituto Gulbenkian de Ciências por 12 anos. É investigadora académica, com trabalhos publicados em revistas indexadas pela SCOPUS e em Actas de Congressos Internacionais, com referees. É revisora ​​científica da revista da Springer: Environment, Development and Sustainability e do Journal of Rural and Community Development. Os seus interesses de pesquisa actuais endereçam o Desenvolvimento Sustentável (com foco na sobreposição de Organizações, Economia e Meio Ambiente), Responsabilidade Social Empresarial e Green Supply Chain. Projectos de investigação em curso - Projecto I - “Projecto Mobilizador do Cluster das Rochas Ornamentais – INOVSTONE 4.0” que foi submetido ao programa 2020 pela PORTUGAL MINERAL RESOURCES ASSOCIATION, tendo, entretanto, sido aprovado e subsidiado. Research focus: (i) impacto social e ambiental e (ii) melhoria da sustentabilidade ambiental, social e económica que resultam da opção de um cluster de 18 empresas (de uma indústria conhecida pelo seu impacto negativo no ambiente e nas comunidades próximas) em adoptar e gerir processos mais sustentáveis em todas as suas operações. - Projecto II: “The value of transdisciplinar projects: a sustainable way in academic research”. É uma investigação transdisciplinar sobre o futuro do ensino em Gestão, analisando a realidade global, complexa e variada, que condiciona o exercício profissional e académico. Procura-se (i) identificar problemáticas na prática profissional resultantes de lacunas na formação académica; (ii) discutir propostas de soluções sustentáveis no paradigma da transdisciplinaridade, e (iii) ultrapassar fronteiras das áreas disciplinares inerentes ao ensino e à prática profissional de Gestores.   - Projecto III: “Perceptions of Business Students Towards Ethics and Sustainability in Business” (Sustentabilidade e Responsabilidade Social das Empresas-Perspectiva de alunos de Gestão de Empresa). Esta linha de pesquisa aborda a percepção dos estudantes de Gestão de Empresa em matéria de ética empresarial e gestão da sustentabilidade, a partir do estudo de casos de dilemas éticos.
Gestão da Cadeia Logística
Desenvolvimento de Novos Produtos
PhD in Leaders for Technical Industries, from the Technical University of Lisbon (UTL), Portugal. The PhD program international program with the MIT and three Portuguese universities within the Engineering Design and Advanced Manufacturing focus area. Published his work in various fields of research: mechanical design, product development, optimization tools and structural composite materials. Being a lecturer for more than 10 years, currently has a double appointment at IST and at ISCTE Business School, teaching mechanical design an new product development at a master, PhD and executive education.
Mercado de Trabalho Contemporâneo
Nadia Simoes holds a PhD in Economics and a Master degree in Economics from ISEG (Universidade de Lisboa). She is the Director of the Master in Business Economics and Competition. Researcher of the Economics Group of the Business Research Unit (BRU-IUL). She has published paper articles in several journals such as Economics Letters, Journal of Economic Surveys, Empirical Economics, Acta Oeconomica, International Review of Applied Economcis, Telecommunications Policy, Panoeconomicus, International Journal of Social Economics, Economics Bulletin, among others. Expert for different national and international institutions such as the EUROPEAN EMPLOYMENT OBSERVATORY (EUROPEAN COMMISSION), INTERNATIONAL LABOUR ORGANIZATION , CEDEFOP, EUROFOUND, and Portuguese Labour Ministry.
Consultoria de Gestão
Mercado de Trabalho Contemporâneo | Regulação e Mercado de Trabalho
Paulo Marques nasceu em 1984. É atualmente Professor Auxiliar Convidado no Departamento de Economia Política do ISCTE-IUL. Desenvolve a sua atividade de investigação no DINÂMIA'CET-IUL. É doutorado em Economia pelo ISCTE-IUL, com uma tese intitulada 'Young People and Labour Market Segmentation in Europe: An Institutionalist Perspective'. A área de especialidade é o Trabalho, mais especificamente, a segmentação do mercado de trabalho e as políticas públicas de emprego. A sua tese de doutoramento venceu dois prémios científicos: o Prémio António Simões Lopes, atribuído pela Ordem dos Economistas, e o Prémio Manuel Lopes, atribuído pelo Instituto de Emprego e Formação Profissional.  A sua dissertação de mestrado venceu dois prémios: Prémio Jacques Delors, atribuído pelo Centro de Informação Europeia Jacques Delors; e o Prémio Silva Leal (menção honrosa), atribuído pela Secretaria de Estado da Segurança Social e ISCTE–IUL. Um artigo que escreveu em conjunto com Isabel Salavisa e que foi publicado na Socio-Economic Review recebeu o Prémio António Dornelas, atribuído pelo Ministério do Trabalho.
Gestão de Operações (2ºc)
Research skills in Industrial and Services Engineering focusing on the strategic alignment of operations systems, by designing organisational change programes that are adequate. Methodological concerns that favour qualitative methods and Soft Systems Engineering applied to complex organisational problems. Broad professional experience ranging from engineering functions (Ferro Portugal), logistics management (Renault Portuguesa), consultancy in deployment of information systems (Grupo Violas; Ford of Europe - Southampton Plant), Managing Director (Agiltec), founding and developing its own business to teaching and researching in the university, all together for more than 30 years.
Atração de Talentos, Seleção e Desenvolvimento
Consultadoria e Técnicas de Diagnóstico
História do Pensamento Económico
Professora Auxiliar no Departamento de Economia Política da Escola de Ciências Sociais e Humanas do ISCTE - IUL e Investigadora do Centro de Estudos sobre a Mudança Socioeconómica e o Território (DINÂMIA'CET). Doutorada em Economia pelo ISCTE e mestre em Desenvolvimento e Cooperação Internacional pelo ISEG-UTL. A sua tese de doutoramento intitula-se A Dificuldade da Escolha. Acção e Mudança Institucional.É subdirectora do DINÂMIA'CET. É também membro do Observatório sobre as Crises e as Alternativas do Centro de Estudos Sociais (CES - Universidade de Coimbra) em colaboração com o Instituto para os Estudos Laborais da Organização Internacional do Trabalho (INST/OIT). Os seus atuais interesses de investigação incluem a economia política da austeridade com destaque para os fundamentos teóricos e epistemológicos da crise económica de 2007-2008 e das respostas à crise e os valores, a incomensurabilidade de valor e a valoração na tomada de decisão pública.
Laboratório em Gestão de Projectos
Marketing Digital
Daniela Langaro is a visiting professor at ISCTE-IUL (Portugal) and Vlerick Business School (Belgium). Following her 15 years of experience in marketing in companies from Consumer Packaged Goods (Unilever, Procter and Gamble and Danone) and OTC (Angelini Farmacêutica), Langaro moved to academia in 2012. Her general research interests involve issues in internet marketing, social media, brand communications and brand management.
Teoria e Política Monetária
Economia dos Bancos e dos Mercados Financeiros
Emanuel R. Leao. PhD in Economics from the University of York. Assistant Professor at ISCTE-- University Institute of Lisbon and researcher at CEI-IUL (Centro de Estudos Internacionais do ISCTE-IUL). Research interests in the areas of banking, financial markets, public finance and monetary policy. 2000 - Doutoramento em Economia pela University of York. Título da tese: "A Study of Inside Money in a Dynamic General Equilibrium Framework". Orientadores: Professor Alan J. Sutherland e Dr. Peter N. Smith. O "Thesis Advisory Group" incluiu ainda o Professor Michael R. Wickens. 1994 - Mestrado em Economia pela Faculdade de Economia da Universidade Nova de Lisboa. Tópico da Dissertação de Mestrado: Ciclos Económicos. Orientador: Professor Doutor Vasco d'Orey. Classificação final do Mestrado: Muito Bom. 1990 - Licenciatura em Economia pela Faculdade de Economia da Universidade Nova de Lisboa. Média final: 18 valores.
Empreendedorismo e Criação de Empresas
Gonçalo Pernas, 42 years Bachelor in HRM at ULHT (1999); Master in Business Adminstration at ISCTE (2012); Student of the PHD program on Socioeconomic Develeopment at Universidade de Lisboa (to be concluded in 2016) Professor at IBS on the courses of Entrepreneurship, Ethics and CSR and Sustainability. Executive VP of Audax-ISCTE - The Centre for Entrepreneurship and Innovation of ISCTE-IUL Member of the Board of CIRIEC Portugal Freelance consultant of several companies and NGO's on the fields of CSR and Social Entrepreneurship
Sistemas de Informação e Erps
Henrique O'Neill é professor associado de Sistemas de Informação e Gestão de Operações no ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal. Possui uma licenciatura em engenharia eletrotécnica e um mestrado em engenharia de telecomunicações e informática pelo IST / UL em Lisboa e um doutoramento em Computer Integrated Manufacturing pela Universidade de Cranfield, Reino Unido. Os seus interesses de pesquisa são focados na adoção de sistemas de informação e tecnologias de comunicação para melhorar o desempenho das organizações, incluindo: a estratégia de negócios, de operações e de SI / TI; métodos e abordagens de modelação de sistemas; análise de organizações e de processos; implementação e aceitação de sistemas de informação; e a qualidade nos sistemas informação, com um particular interesse em contextos organizacionais como a saúde, banca e finanças, setor público e indústria. Ele é co-autor de 55 artigos científicos e 3 livros. Endereço: ISCTE-IUL, Av. das Forças Armadas, 1649-026 Lisboa, Portugal E-mail: henrique.oneill@iscte.pt
Estratégia de Negócio e da Marca | Expressão e Identidade da Marca
Consultadoria e Técnicas de Diagnóstico
EDUCATION 2008: Aggregation in Social and organizational psychology, ISCTE-IUL, Lisbon; 1997: PhD in Social and organizational psychology, ISCTE-IUL, Lisbon; 1981: Graduate in Psychology and education science, University of Coimbra CURRENT POSITION Dec 2017 - Faculty and research, on organizational behavior and human resources management issues at ISCTE-IUL and Dinâmia-IUL  Lisbon, Portugal - Graduates and post-graduates studies faculty member - Advisor for doctoral and master's theses in the thematic of Organizational Behaviour and Human Resources Management - Supervisor for postdoctoral student in the thematic of Corporate social responsibility, organizational culture and Quality of service - Researcher at Dinâmia_IUL in projects of organizational diagnosis and intervention PROFESSIONAL APPOINTMENTS Since 2008: Associate professor with aggregation at ISCTE-IUL 2002 - 2008: Associate Professor at ISCTE-IUL 1997 - 2002: Auxiliary Professor at ISCTE-IUL 1992 - 1997: Assistant Professor and PhD student at ISCTE-IUL 1988 - 1992: Training and consulting work at several companies and institutions 1981 - 1988: Human resource management Director at industrial and commercial company 1976 -1981: Graduate student in Psychology and Education Science at University of Coimbra REFEREE WORK - Editor de um special issue sobre Ethics, CSR and sustainability da Management Research: Journal of the Iberoamerican Academy of Management, vol. 12, nº 3. - Membro do Editorial Advisory Board de Management Research: Journal of the Iberoamerican Academy of Management. - Prémio de investigação ISCTE-IUL, Gomes, D.R. & Neves, J. G. (2011). Organizational Attractiveness and prospective applicant's intentions to apply. Personnel Review, Vol. 40, 684-699 - Reviewer for the Academy of Management Annual Meeting. - Member of the Selection Committee for the OB Division's Best International Paper, Academy of Management. SUPERVISION - 35 master theses - 5 PhD theses - Several curricular internalship - One postdoctoral student MANAGEMENT ACTIVITIES AND TEACHING From 2014 until 2016 Director of Human resources and organizational behavior Departement Teaching and supervision - 30 years teaching on graduated studies of psychology and human research management - 20 years teaching and supervision of Curricular Units - 20 years teaching on postgraduates studies Management activities - 9 years on functions of central Units of ISCTE-IUL (pedagogic counseling; general assembly; scientific counseling) - 3 years coordinating graduated studies of social and organizational psychology - 4 years coordinating postgraduates studies on social and organizational psychology - 4 years coordinating curricular internal ships of psychology - 2 years coordinating postgraduates studies of organizational behavior ORAL PRESENTATIONS IN THE LAST YEARS 2017-Pereira, B., Duarte, A. P. & Neves, J.. Helping others by helping yourself? A perspective about corporate social responsibility, service quality and organizational reputation. 4th Symposium on ethics and social responsibility research. School of management and technology P. Porto, Porto, 8-9 June. 2017-Rodrigues, I. C. R., Ferreira, A. & Neves, J. Strategic thinking: construction and validation of an instrument. 14th ECPA 2017 (European Conference on Psychological Assessment). Lisbon, Portugal, 5-8, July. 2017-Duarte, A. P., Silva, V., Eduardo Simões, J. & Neves, J.. The effect of corporate social responsibility on job pursuit intentions:  contributes from person-organization fit and organizational attractiveness. 4th Symposium on ethics and social responsibility research. School of management and technology P. Porto, Porto, 8-9 June. 2017-Eduardo Simões, J. Duarte, A. P., Silva, V. H. & Neves, J. G. Self-perception of ethically dubious practices: a study with Human Resource managers. VII Conferência Investigação e intervenção (IIRH), Instituto Politécnico de Contabilidade e Administração do Porto (ISCAP-IPP), 6-7 abril. 2017-Silva, V. H., Duarte, A. P., Eduardo Simões, J. & Neves, J. G. Perceived ethical reputation: Scale development and validation. 14th ECPA 2017 (European Conference on Psychological Assessment). Lisbon, Portugal, 5-8, July. 2017-Silva, V. H., Duarte, A. P., Eduardo Simões, J. & Neves, J. G. Corporate social responsibility and the attraction of future employees: The role of ethical reputation and moral identity. EAWOP 2017 (European Congress of Work and Organizational Psychology). Dublin, Ireland, 17-20, May. 2017-Eduardo Simões, J. Duarte, A. P., Silva, V. H. & Neves, J. G. Self-perception of ethically dubious practices: a study with Human Resource managers. EAWOP 2017 (European Congress of Work and Organizational Psychology). Dublin, Ireland, 17-20, Maio. 2017-Neves, J. G. Intraempreendedorismo: porquê a sua importância actual? Conferência a convite na Semana do empregador promovido pela RLVT do IEFP. Alcoitão, 18 de Maio. 2017-Neves, J. G. & Gonçalves S. Gestão de Recursos Humanos em Portugal: tendências de três décadas de investigação. VII Conferência Investigação e intervenção (IIRH), Instituto Politécnico de Contabilidade e Administração do Porto (ISCAP-IPP), 6-7 abril. 2017-Silva, V. H., Duarte, A. P., Eduardo Simões, J. & Neves, J. G. Corporate social responsibility and the attraction of future employees: The role of ethical reputation and moral identity. VII Conferência Investigação e intervenção (IIRH), Instituto Politécnico de Contabilidade e Administração do Porto (ISCAP-IPP), 6-7 abril. 2017-Silva, V. H. Duarte, A. P., Eduardo Simões, J. & Neves, J. G. Impacto da responsabilidade das organizações na intenção de candidatura: contributos da percepção de ajustamento pessoa-organização e na atractividade organizacional. 1.ª Conferência Ibérica em Gestão Estratégica de Capital Humano (CIGECH), Instituto Politécnico de Tomar (IPT), 2-3 março. 2017-Duarte, A. P., Gomes, D. & Neves, J. G. Efeito da performance social das organizações na atração de futuros colaboradores. 1.ª Conferência Ibérica em Gestão Estratégica de Capital Humano (CIGECH), Instituto Politécnico de Tomar (IPT), 2-3 março. 2017- Duarte, A. P., Gomes, D. & Neves, J. G. O efeito da mediação da percepção de suporte organizacional na relação entre a satisfação com as práticas de gestão de recursos humanos e a intenção de turnover. 1.ª Conferência Ibérica em Gestão Estratégica de Capital Humano (CIGECH), Instituto Politécnico de Tomar (IPT), 2-3 março. 2016-Simões, J. E., Duarte, A. P., Neves, J. G. & Silva, V. H. Um estudo sobre a percepção das páticas antiéticas de GRH em Portugal, Conferência sobre ética e GRH, Iscte, 5 Maio. 2016-Santos M., Duarte, A., & Neves, J. A relação entre a responsabilidade social e o envolvimento no trabalho. Explorando o papel do significado do trabalho e da participação em programas de voluntariado empresarial. VI Conferência em Investigação e Intervenção em Recursos Humanos. Setúbal, 18 a 19 de Fevereiro. 2016-Duarte, A., Silva. V. H. Simões, J. E.& Neves, J. G. Mais responsáveis, mais éticas, mais atrativas? Contributos do desempenho socialmente responsável e da reputação ética para a atração de pessoas. IX simpósio nacional de investigação em psicologia, Faro, 30 junho a 2 Julho. 2015 - Neves, J. & Duarte, A. P. Cultura organizacional no Instituto Superior Técnico da Universidade de Lisboa: esboço de um retracto. Jornadas sobre cultura organizacional no Instituto Superior Técnico, Lisboa, 21 de Abril. 2014 - Neves, J., Duarte, A. P., Gallardo V. D. & Sánchez, H. M. I., Do diferent countries think alike? Assessing a three dimensional model of corporate social responsibility. III Jornadas sobre responsabilidade social corporativa, Universidade de Extremadura, Badajoz, 9 a 10 de Outubro. 2013- Simões, E., Neves, J., Duarte, A. P. & Silva, V. Symposium on ethics and social responsibility research: 1ªst edition and 2nd edition. Conferência sobre Responsabilidade social universitária, ISCTE-IUL, Lisboa, 9 e 10 Dezembro. 2012- Neves J. RSE no binómio empresa/investigação, comunicação, 2º Congresso Ibero-americano de responsabilidade social, Iseg, Lisboa, 25-27 Outubro. 2010 - Gomes, D. & Neves, J. Atractividade organizacional e a imagem do empregador e seus efeitos na intenção de candidatura a uma oferta de emprego: contributos para compreender a atracção de candidatos às organizações. VII Congreso Iberoamericano de Psicologia, Oviedo, Espanha, 20-24 Julho. SOME PUBLICATIONS IN THE LAST YEARS Papers in international peer-review journals/Chapters in books/Other Publications - Martins, L., Neves, J., Crespo, N. & Portela, S. (2015). Saúde com Sucesso: casos de empreendedorismo institucional, Edições Bnomics, Lisboa. ISBN 978-989-713-152-3. Neves, J. G. & Gonçalves, S. (2015). GRH em Portugal: evolução conceptual, investigação e aplicação. In A. I. Ferreira, L. F. Martinez, F. G. Nunes & H. Duarte (Orgs). GRH para gestores, pp: 37-66, Rh Editora, Lisboa. ISBN 978-972-8871-50-5. Duarte, A. P., Gomes, D. R. & Neves, J. G. (2015). Satisfaction with human resources management practices and turnover intention in a five-star hotel: the mediating role of perceived organizational support. Dos Algarves: A Multidisciplinary e-Journal, nº. 25, ISBN 2182-5580 (C) ESGHT-University of the Algarve, pp: 103-123. Neves, J. G., Garrido, M. e Simões, J. E. (2015). Manual de competências pessoais, interpessoais e instrumentais: teoria e prática, 3ª edição, Edições Sílabo, Lisboa. Duarte, A. P., Gomes, D. R. & Neves, J. G. (2015). Tell me your socially responsible practices, I will tell you how attractive for recruitment you are! The impact of perceived CSR on organizational attractiveness. TÉKHNE-Review of Applied Management Studies, http://dx.doi.org/10.1016/j.tekhne.2015.01.004. Duarte, A. P., Neves, J. G. & Teixeira, R. L. (2014). Organizações mais responsáveis, trabalhadores mais satisfeitos: contributos da responsabilidade das organizações para a promoção da satisfação no trabalho. In M. S. Baltazar, E. Vaz & F. Jorge (Eds). Europa cidadã: pessoas, empresas e instituições, (pp. 211-227), Ed. Universidade de Évora, ISBN 978-989-8550-25-5, E-book. Duarte, A. P., Gomes, D. & Neves, J. (2014). Finding the jigsaw piece for our jigsaw puzzle with corporate social responsibility: the impact of CSR on prospective applicants' responses, BRU-IUL, Working papers series 14/03, Lisboa: Business Research Unit (BRU-IUL). Neves, J. (2014). Psicologia organizacional: indivíduo, trabalho e organização. In, S.P. Gonçalves (Coord.), Psicossociologia do Trabalho e das Organizações: Princípios e Práticas, (cap. 1, pp: 3-29), Lisboa: Pactor.  Gomes, D. R. & Neves, J. (2014). Contextos e processos que explicam a atracção de candidatos às organizações: contributo para compreender o recrutamento de colaboradores. In J. F. S. Gomes & F. Cesário (Eds), Investigação em gestão de recursos humanos: um guia de boas práticas, (cap.4, pp:141-178), Lisboa, Escolar editora. Duarte, A. P., Gomes, D. & Neves, J. (2014). Finding the jigsaw piece for our jigsaw puzzle with corporate social responsibility: the impact of CSR on prospective applicants' responses, Management Research: The Journal of the Iberoamerican Academy of Management, Vol. 12 (3), pp. 240 - 258. DOI. 10.1108/MRJIAM-11-2013-0532 Gonçalves, S. P. & Neves, J. (2013). Estudo de caracterização das práticas de gestão de recursos humanos em organizações policiais portuguesas. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, (13), 1, pp. 19-36. ISSN 1984-6655. Gonçalves, S. P. & Neves, J. (2012). Caracterização da cultura organizacional em organizações policiais de Portugal. Diaphora, vol.12 (2). ISSN 1806-1133. - E. Simões. & J. Neves (Eds), (2012). On ethics and social responsibility research, Business Research Unit, Iscte-Iul, Lisboa ISBN 978-989-732-030-9. Gonçalves, S. P. & Neves, J. (2011). Factorial validation of Warr's (1990) Well-Being Measure: A Sample Study on Police Officers, Psychology, 7, 706-712. DOI:10.4236/psych.2011.27108 Gomes, D. R: & Neves, J. G. (2011). Organizational attractiveness and prospective applicant's intentions to apply. Personnel Review, Vol. 40 (6), pp. 684 - 689. DOI 10.1108/00483481111169634 Gomes, D. R: & Neves, J. G. (2010). Do applicants' prior experiences influence organizational attractiveness prediction? Management Research: The Journal of the Iberoamerican Academy of Management, Vol. 8 (3), pp.203 - 220. 10.1108/1536-541011089420
Métodos de Previsão
José Dias Curto is associate professor at Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL Business School, Quantitative Methods Departament) and investigator at Business Research Unit (BRU-IUL), Lisboa, Portugal. He earned his PhD in Quantitative Methods for Management from the Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), MA in Management from Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL) and Bachellor's degree in Economics from Instituto Superior de Economia, Portugal. His primary research focuses statistics and econometrics with applications to finance, accounting and economics. List of journals where he published: Research in International Business and Finance, Journal of Business Ethics, Annals of Economics and Finance, Economic Computation and Economic Cybernetics Studies and Research Journal, Review of Quantitative Finance and Accounting, Journal of Applied Statistics, Journal of International Financial Markets Institutions & Money, Statistical Papers, International Statistical Review, European Accounting Review, Australian Accounting Review.
História do Pensamento Económico
Governação Empresarial
Marcio Amaral is Member of the Executive Commission and Director-General of Programs of INDEG-ISCTE Executive Education and Invited Assistant Professor at ISCTE – University Institute of Lisbon. He also lectures regularly at ISCTE partner universities such as UESTC (China), Fundação Getúlio Vargas (Brazil) and ENAM (Mozambique), and has lectured at Fundação Dom Cabral, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro and IBMEC (Brazil). His research and teaching focus on the intersections among strategic management, international business, corporate governance and boards of directors. He is author and co-author of several publications and is a speaker at international forums of the strategy and corporate governance communities.  Before entering the academic field, he worked for two decades as a global executive and consultant. His experience includes Xerox Corp., Booz Allen & Hamilton, Go To Market Consultoria and the Brazilian Navy in international assignments in finance, audit, sales and general management up to CEO and corporate director responsibilities. As a consultant, he has led multiple engagements for major corporations, SME, institutional investors, private equity firms and policymaking organizations in diverse settings in Europe and the Americas. He holds a DSc in Business Administration (Corporate Governance and Strategy) from the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, an MBA from COPPEAD-Rio de Janeiro University, a BS in Economics from Rio de Janeiro State University and graduated from management programs at The Wharton School and IMD. 
Organizações Internacionais
My education, a PhD in Management with specialization in Accounting, which topped a Master Business Organization and Management university advanced degree at ISCTE, the professional certification of Public Accountant and a post-graduation as an International Teacher from ISBM Consortium of International Business Schools, combined with my extensive international work experience and continuous professional training, have given me a strong background in many facets of management and teaching. Throughout my career, I have met the challenge of both team and individual projects, which have developed my interpersonal and self-sufficiency skills. Such strengths and skills have proved invaluable to me in adapting, facing and conquering great challenges such as those I faced working in different continents with different peoples, cultures and languages. I started my career as an auditor in 1983 at Deloitte Haskins & Sells, followed in 1985 by a principal finance inspector position at the Finance Ministry in Lisbon. Management training of executives and consulting activities started at ISCTE-IUL and CIFAG, SA in 1989 having joined Marconi, SA as an Audit Manager for foreign associated companies in 1992. In 1997, and during about ten years in Geneva, I worked for two specialized agencies of the United Nations: in the ITU, as the Head of the Internal Audit reporting directly to the Secretary-General; in the WMO, as Chief, Internal Audit and Investigation Service, reporting directly to the Secretary-General. From these experiences and opportunities, and from extensive international training and work experience, primarily in English, French, Portuguese and Italian, I have gained exposure to a variety of methodologies, mentalities, cultures and problem solving techniques, which have enabled me to quickly adapt and react to change. At present, as an Assistant Professor at ISCTE-IUL, Lisbon, Department of Accounting, I am responsible for designing, lecturing and evaluating undergraduate and master degrees students in Governance of International Organizations, Financial Accounting and Reporting and Fraud Analytics courses taught in English namely for the Erasmus programme students both at undergraduate and master levels and carry my academic research activities in areas such as international organizations, financial accounting, corporate governance, auditing and oversight and transaction cost economics.
Financiamento do Empreendedorismo Empresarial: Connect To Success
Ferramentas de Comunicação de Marketing
Atração de Talentos, Seleção e Desenvolvimento
Economia dos Bancos e dos Mercados Financeiros
Finanças Internacionais
Análise de Projectos de Investimento
Teresa Maria Rocha Vieira is an assistant professor at Lisbon University Institute (ISCTE-IUL). Graduated in economics at the University of Coimbra, she holds a specialization title in management and administration, title awarded by the Polytechnic Institute of Guarda, Polytechnic Institute of Viseu and Polytechnic Institute of Castelo Branco. Since the year 2003 she has been developing her activity as a consultant for business and business management. She has been responsible for the elaboration and coordination of several projects in the area of Entrepreneurship and Innovation. Commercial and project management consultant. Previously, she was a partner and CEO of several companies in various sectors of activity.
Atração de Talentos, Seleção e Desenvolvimento
Estratégia e Desenvolvimento Empresarial
Pedro é Membro Integrado da Business Research Unit (BRU-IUL) do Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), tendo já 11 artigos publicados em várias revistas, incluindo em 5 Scopus Q1, e 1 Scopus Q2. As suas principais áreas de interesse são a Gestão Geral e a Negociação Empresarial. Pedro tem uma experiência de gestão significativa, tendo cargos em vários órgãos sociais de grandes empresas, assim como cargos de gestão académica. Pedro tem elevada experiência de ensino aos vários níveis de ensino.
Gestão das Operações nos Serviços
Simulação de Sistemas e Operações
Voltar ao topo