Candidatar
Leccionado em
Português
Tipo de ensino Presencial e à distância
Professor Auxiliar Convidado
Professor Auxiliar Convidado
Professor Assistente Convidado
Professor Auxiliar Convidado
Professor Auxiliar
Professor Auxiliar
Corpo Docente para (2025/2026)
Director
Trabalho de Projeto em Transformação Digital no Ensino e Aprendizagem
Patrícia Costa concluiu o Doutoramento em Engenharia de Produção e Sistemas (tese na área de estatística/psicometria) pela Universidade do Minho, Mestrado em Matemática - Ensino (tese na área de estatística/psicometria) pela Universidade da Beira Interior e Licenciatura em Matemática - Ramo de Formação Educacional pela Universidade de Coimbra. A sua investigação foca-se em tópicos de Avaliação Educacional, Estatística Aplicada, Educação Comparativa e Psicometria. É membro integrado do ISTAR-IUL - Centro de Investigação em Ciências da Informação, Tecnologias e Arquitetura. Tem experiência de docência em Estatística e Matemática no Ensino Superior, de investigação e de prestação de apoio técnico a decisores políticos no Joint Research Centre (JRC) da Comissão Europeia. É autora/co-autora de diversos artigos científicos em revistas internacionais, capítulos de livros e relatórios técnicos e tem experiência na organização de eventos científicos internacionais.
Cibersegurança em Contexto Escolar
João Pedro Calado Barradas Branco Pavia doutorou-se em Ciências e Tecnologias da Informação em 2022 e atualmente é Professor Auxiliar no Departamento de Tecnologias Digitais da Escola de Tecnologias Digitais Aplicadas do ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, onde coordena a Licenciatura em Tecnologias Digitais e Segurança da Informação.
É membro do IEEE e é também membro da COST - European Cooperation in Science and Technology, onde colabora com profissionais de vários países para o desenvolvimento de soluções centradas no domínio das comunicações rádio inteligentes para interacções inclusivas sem descontinuidades. Para além disso, outra das suas colaborações está relacionada com o desenvolvimento de soluções de segurança da camada física para sistemas 6G fiáveis e resilientes.
Esteve envolvido como organizador local e revisor em várias conferências e simpósios. Sendo também revisor de várias revistas da área das ciências e tecnologias da informação. Tem como interesses de investigação temas subordinados às áreas da cibersegurança, redes de comunicação sem fios, inteligência artificial e big data.
Aprendizagem Multimédia
Mário Melo é Professor Auxiliar Convidado de Comunicação Multimédia no ISCTE-Sintra. A sua investigação centra-se na conceção e validação de recursos educativos digitais para o ensino da Física, com base no modelo de design instrutivo 4C/ID. Neste contexto, também tem interesse no desenvolvimento de estudos de meta-análise sobre a eficiência do modelo 4C/ID sobre a capacidade de transferência de aprendizagem. A conceção e validação de recursos multimédia construídos com base na Teoria da Aprendizagem Multimédia de R. Mayer e da Teoria da Carga Cognitiva de Sweller são também preponderantes na sua atividade de investigação.
Didática Digital
Realidade Virtual e Aumentada na Sala de Aula
am a researcher with a PhD in Architecture and six years research experience, specializing in the integration of digital and prefabrication technologies to foster sustainable and inclusive design in the built environment. My work focuses on how advanced technologies — automation, robotics, computational design, and simulation tools — can transform architectural practices to address critical global challenges such as housing crisis, sustainability, social equity, and climate resilience.
Since 2024, I’ve been an Associate Researcher in the Digital Living Spaces group at ISTAR-Iscte, where I continue to develop research in robotic construction and AR/VR simulation environments. I’m also a researcher on the GreenCity4Aging project, co-developing the Experimental Protocol for the Ethics Commission and leading the project’s experimental phase. This phase involves creating a VR-based user simulation to collect heart rate and eye-tracking data from elderly citizens, which will contribute valuable insights into designing inclusive, elder-friendly urban spaces.
During my PhD, I explored cutting-edge construction technologies, particularly robotics, and their application in both design methodologies and construction planning. My research developed innovative VR/AR simulation tools to enable human-robot collaboration, specifically in construction environments where workers interact with robotic technologies, including drones. These tools are designed not only to integrate real construction workers with these emerging technologies but also to assess their reactions and readiness to collaborate with robotic systems.
I am an expert in digital technologies applied to construction and architectural design, with a focus on robotics, virtual and augmented reality simulations, and human-machine cooperation environments. In 2015, I obtained my bachelor’s in architecture from Universidade Lusófona in Lisbon. I then graduated in 2017 with a master’s in architecture from Iscte-IUL and completed my PhD in Architecture in September 2024, also at Iscte-IUL. My passion for architecture and technology research led me to begin my PhD journey while awaiting my final Master’s presentation. My doctoral research focused on robotics and VR/AR simulation methodologies, culminating in the defense of my thesis titled "Advancing Construction Technologies: Integrating Human-Machine Collaboration and Drone Robotic Construction in a Comprehensive XR-Simulated Environments Methodology," under the supervision of PhD Sara Eloy and PhD Ricardo Resende.
Early in my PhD, while awaiting an FCT PhD scholarship, I was invited to join an architectural studio where I worked on integrating parametric design and coding for BIM environments into practice. Since 2018, however, I have been fully dedicated to research as an Assistant Researcher and PhD Candidate at ISTAR-Iscte, where I benefitted from the center’s multidisciplinary approach and its encouragement of industry collaboration. These experiences enabled the development of real-world prototypes and applications, bridging the gap between theoretical research and practical implementation in architecture and construction.
A pivotal collaboration during my PhD was with NexusUAV, a partnership that formed the basis for my experimental research on drone automated construction. Leading an interdisciplinary team of five, I fronted the research, development, and execution of real-world drone construction experiments. This partnership secured 80% of the funding needed to acquire the necessary technology for the real-world construction experiment, further underscoring the real-world potential of my research.
Inteligência Artificial no Processo de Ensino-Aprendizagem
Paulo Vieira é professor convidado no ISCTE-IUL e estudante-investigador no LASIGE (FCUL).
O seu background académico incluí um Bacharelato em Engenharia Informática e de Computadores do Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, uma licenciatura em Engenharia Informática e de Computadores do Instituto Superior de Engenharia de Lisboa e um mestrado em Engenharia Informática e de Computadores do Instituto Superior de Engenharia de Lisboa. Actualmente, está a desenvolver o trabalho de doutoramento em Informática na Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.
Os seus interesses de investigação são em emoção, aprendizagem máquina e sistemas de informação.
Contactos
Escola de Tecnologias Digitais Aplicadas (Iscte-Sintra)
Avenida Heliodoro Salgado nº 3 2710-569 Sintra
secretariado.sintra@iscte-iul.pt
210 464 360
9:00 - 17:30