Título
Career path in consultancy: challenges for the near future
Autor
Guanilho, Diogo Correia Santos
Resumo
pt
O conceito de carreira tem evoluído ao longo dos anos, em função das mudanças no
mercado de trabalho e nas perspetivas dos indivíduos. Até ao início do século 21, as
carreiras eram relativamente estáveis e os indivíduos tinham apenas uma experiência
laboral durante a sua vida. Atualmente, a procura por diferentes experiências e
oportunidades de desenvolvimento é bastante comum e existe uma maior preocupação
com decisões de carreira. As organizações necessitaram de adaptar a sua proposta de valor
laboral e reforçar a importância dada aos objetivos de carreira dos seus trabalhadores.
Quanto ao setor de consultoria, face às suas especificidades, esta temática pode relevarse
mais complexa. As responsabilidades e tarefas de um consultor podem facilmente
variar, pelo que estabelecer requisitos de progressão de carreira não é uma tarefa simples.
Algumas organizações decidem progressões com base na antiguidade e experiência dos
seus trabalhadores, enquanto outras utilizam sistemas de avaliação de desempenho como
suporte à tomada de decisão. A presente investigação teve como objetivo perceber de que
forma os consultores percecionam a relação entre gestão de carreiras, antiguidade e
desempenho. Esta investigação baseou-se em dados recolhidos de 92 respostas, através
de um inquérito online a consultores que trabalham ou já trabalharam em consultoras. Os
resultados e conclusões agregam informações relativamente à atual correlação entre
antiguidade e nível hierárquico dos consultores, às suas preferências sobre antiguidade
ou desempenho enquanto variáveis de progressão de carreira e pontos de vista sobre um
possível sistema de avaliação de desempenho associado à gestão de carreiras.
en
Careers have been evolving over the years, as a result of changes in the labor market and
individuals’ perspectives. Until 21st century, careers were relatively stable, and
individuals usually had only one job experience throughout their life. Nowadays, looking
for different working experiences and development opportunities within diverse
companies is quite common, and individuals are more concerned about their career
movements. In this context, organizations were pushed to adapt their employee value
proposition and place a higher focus on individuals’ career needs, which lead to new
career management approaches. In the consultancy sector, due to its specificities, career
management can be much more complex and difficult to manage. Since consultants’ roles
and responsibilities can quickly change, according to their project, establishing career
progression requirements might be a tough task for organizations. Some companies
decide to offer career progression opportunities according to employees’ seniority and
experience, while others focus on performance assessments that can give them
information to decide who should be promoted. This investigation aimed to understand
how consultants, from different hierarchical levels and companies, see the relation
between career management, seniority and performance. The investigation was based on
data collected from 92 responses to an online survey, addressed to current or former
consultants within the Portuguese consultancy market. The results and conclusions
comprise information regarding the current correlation between seniority and career
management, consultants’ preferences about seniority or performance for career
progression and consultants’ points of view concerning a possible performance appraisal
system that guides career management decisions.