Title
Understanding the emergence of team perceived virtuality: The effects of structural virtuality, collectivism, and e-leadership e-communication competence on collectively perceived information deficits
Author
Gonçalves, Juliana Patrícia Balsa
Summary
pt
A virtualidade é um tópico crucial nos estudos de gestão para explorar a forma como as equipas
podem ser eficazes nesta era digital. Contudo, os estudos sobre o trabalho em equipa virtual
têm-se fortemente centrado na análise da virtualidade como uma construção objetiva, tendo
poucos explorado as suas dimensões subjetivas. Inspirado por esta questão, este estudo baseia-
se na teoria da virtualidade percebida pela equipa (TPV) desenvolvida por Handke et al. (2021)
e visa identificar os fatores que afetam a perceção que os indivíduos têm da sua equipa como
mais ou menos virtual. Especificamente, investiga o impacto da virtualidade estrutural nos
défices de informação coletivamente percebidos e os efeitos moderadores do coletivismo e da
competência de e-comunicação da e-liderança nesta relação. 208 profissionais de diferentes
nacionalidades, funções e setores participaram preenchendo um questionário online. Os
resultados não apoiaram as hipóteses propostas, mas revelaram que a competência de e-
comunicação exerce uma influência direta significativa e negativa sobre os níveis de défices de
informação coletivamente percebidos (β = –.344, p = < .001), o que implica que as organizações
devem considerar permitir que os e-líderes desenvolvam a capacidade de comunicar de forma
clara e adequada através da utilização eficaz das tecnologias de informação e da comunicação
(TIC). Os resultados revelam ainda oportunidades de investigação futura, como a exploração
de outros mecanismos através dos quais a e-liderança pode influenciar a TPV e ir além das
propriedades físicas de uma única TIC para compreender como a virtualidade estrutural faz
surgir a TPV.
en
Virtuality is a crucial topic in management studies for exploring how teams can be effective in
this digital age. However, prior research on virtual teamwork has focused almost exclusively
on examining virtuality as an objective construct, with few studies exploring its subjective
dimensions. Inspired by this issue, this study draws on the theory and framework of team
perceived virtuality (TPV) developed by Handke et al. (2021) and aims to identify factors that
affect how more or less virtual individuals perceive their team to be. Specifically, it investigates
the impact of structural virtuality on collectively perceived information deficits and the
moderating effects of collectivism and e-leadership e-communication competence on this
relationship. 208 professionals of different nationalities, job functions, and industries
participated by completing an online questionnaire. The findings did not support the proposed
relationships but revealed that e-communication competence exerts a significant and negative
direct influence on the levels of collectively perceived information deficits (β = –.344, p =
< .001), which implies that organizations should seriously consider enabling e-leaders to
develop the ability to communicate clearly and appropriately through the effective use of
information and communication technologies (ICTs). In addition, the findings expose
opportunities for future research, such as exploring other mechanisms through which e-
leadership can influence TPV and reaching beyond the physical properties of a single ICT to
understand how structural virtuality causes TPV to emerge.