Teses e dissertações

Doutoramento
Gestão Empresarial Aplicada
Título

Core competitiveness analysis of Chinese private colleges: A dynamic capability approach

Autor
Shen Xiaoyu
Resumo
pt
O incentivo das políticas governamentais chinesas para as forças sociais investirem no ensino superior criaram uma janela de oportunidade para o desenvolvimento das Instituições de Ensino Superior Privado (IESP). As IESP chinesas suplementam o ensino público e desempenham um papel importante na massificação do ensino superior na China. Devido ao seu número e ao facto de terem um modelo operacional diferente esta tese pretende estudar a competitividade e desempenho das IESP chinesas. Para estudarmos a competência chave das IESP chinesas, esta tese adopta o método de estudo de caso e assume como objeto de estudo o colégio X (um caso de cooperação entre uma empresa privada e uma universidade pública). Esta tese começa por fazer uma revisão da literatura sobre teoria da competitividade, escola baseada nos recursos e capacidades dinâmicas e a aplicação destas teorias à gestão do ensino superior. Este estudo descreve também os diferentes estados de desenvolvimento do ensino superior privado na China assim como a história e evolução do colégio X. Com base na teoria e na situação do colégio X, construímos um modelo das competências chave sob o ângulo dos recursos e capacidades e adoptamos um modelo de investigação misto, quantitativo e qualitativo. De acordo com os resultados do estudo, existem quatro fatores fundamentais nas competências chave do Colégio X: a capacidade organizacional do colégio; a capacidade empresarial; a capacidade funcional e os recursos humanos. Os resultados indicam também que o colégio X tem um desempenho moderadamente bom nos recursos humanos, na capacidade empresarial e na capacidade organizacional. Os resultados indicam também que o fundador do Colégio X deve investir mais nos edifícios e materiais de ensino.
en
The Chinese government policies encourage social forces to invest in higher education, this is a good development opportunity for the Private Higher Education Institutions (PHEI) in China. Chinese PHEI constitute an effective supplement of public Universities and play a fundamental role in the massification of Chinese higher education. Due to its special operation model and the quantity of Chinese PHEI, this thesis studies their core competitiveness and performance. College X represents the cooperative education established between a private enterprise and a public University. It has a typical engineering background, and its establishment mainly depends on the faculty and reputation of University of Electronic Science and Technology of China and the capital investment of Chengdu Guoteng Group. Since its establishment, X College has gradually developed independently and competed in the field of Chinese private higher education. To study the core competitiveness of Chinese PHEI, this thesis reviews the literature related with competitiveness theory, resource-based view, dynamic capability view, and the application of these theories to higher education. It also identifies the core elements that affect the competitiveness of private colleges in the development process. Moreover, this study reviews the developmental stages of Chinese PHEI, and the history of college X. Based on the literature review and the situation of college X, we proposed a model of core competitiveness from the capability angle and analyzes the resources and capabilities performance of college X, by using quantitative and qualitative methods. According to the results of our study there are four important factors that contribute to the core competitiveness of college X: organizational resource and capability; entrepreneurial capability; university functional capability and human resources. The research results indicate that college X has a moderate performance in human resources, entrepreneurial capability, and organizational capability. The results also shows that the founder of college X should invest more on the renewal of teaching and experimental facilities.

Palavras-chave

China
Competências chave
Resource-based view
Capacidades dinâmicas
Escola baseada nos recursos
Core competitiveness
Dynamic capability view
Chinese private college

Acesso

Acesso restrito. Solicitar cópia ao autor.

Ver no repositório  
Voltar ao topo