Title
Expanding Glovo concepts through multi-app model adoption: a study on the delivery sector, in the context of Glovo Portugal
Author
Maia, Francisca Sousa
Summary
pt
O m-commerce, e o delivery, têm vindo a crescer, e desde a pandemia, o comportamento
do consumidor alterou-se. Este estudo é realizado no contexto português, com o objectivo de
sugerir a implementação de um modelo para a Glovo.
O tema em análise é a Glovo Concepts, um negócio do tipo franchisado, onde a Glovo
opera as suas próprias marcas a partir das instalações dos seus parceiros. Consiste numa parceria
de lucros partilhados, onde a Glovo recebe uma comissão sobre as encomendas vendidas, e o
restaurante uma margem.
Para compreender o comportamento do consumidor, este estudo será baseado em modelos
de adoção tecnológica e estudos prévios sobre as aplicações de delivery. Adicionalmente, é
realizado um estudo quantitativo para recolher dados concretos para fins de gestão. Foi feita uma
selecção do público-alvo através do Looker, os dados foram recolhidos através da Qualtrics, e a
análise realizada utilizando o Google Sheets e o IBM SPSS Statistics 26.
O objectivo é descobrir se expandir operações para outras plataformas é benéfico,
contemplando o número adicional de encomendas, valor bruto de vendas, e as principais vantagens
e desafios que podem advir. Finalmente, observa-se que a adesão à Uber Eats, o número um em
Portugal, pode ser benéfica não só em termos do número de encomendas, mas também em termos
de reconhecimento da marca, familiaridade, e notoriedade. Desta forma, a Glovo Concepts estaria
presente nos dois competidores mais fortes em Portugal, desfrutando da base de clientes e regalias
de cada um deles, como comunicação e interface.
en
Mobile commerce, and the online delivery business, have been growing, and since covid-19, there
is a necessity to understand and adapt to the consumer’s new habits. This study is performed in the
Portuguese context, contemplating the delivery scenery, with the goal of suggesting a model
implementation for Glovo.
The subject under examination is Glovo Concepts. It consists of a franchise business, where
Glovo operates its own brands from its partners’ facilities. It is a shared-revenue partnership, where
Glovo receives a commission over the sold orders, and the restaurant a margin over it.
To understand the consumer behaviour, this study will be based on technological adoption
models and previous research on the online delivery context. Additionally, a quantitative survey
was conducted to retrieve concrete data for management purposes. A selection of the targeted
audience was done through Looker, and later, data was gathered through Qualtrics, and analysis
was achieved using Google Sheets and IBM SPSS Statistics 26 software.
The intent is to discover if expanding operations for other platforms besides Glovo is
beneficial, contemplating the additional number of orders, gross merchandising value, and main
advantages and challenges that can come with it. Ultimately, it is observed that joining Uber Eats,
the number one player in Portugal can be beneficial in terms of, not only the number of orders, but
also brand recognition, familiarity, and awareness. This way, Glovo Concepts would be present in
the two strongest players in Portugal, enjoying each one’s client base and partners’ perks like
communication and interface.