Título
Online resale of luxury goods: The new luxury
Autor
Gomes, Mariana Helena Almeida Ferreira
Resumo
pt
A compra de produtos de luxo em segunda mão é agora uma tendência mundial. A procura por um consumo sustentável e o desejo por produtos de luxo fizeram com que este mercado crescesse exponencialmente nos últimos anos. A presente investigação tem como objetivo analisar o mercado de luxo em segunda mão em Portugal, com foco na comercialização online. Pretende-se responder às seguintes questões: (1) Quais os principais motivos de aquisição de produtos de luxo em segunda mão, principalmente através do digital? (2) O consumidor de luxo em primeira mão é consumidor de luxo em segunda mão? E (3) Qual a experiência de compra de produtos de luxo em segunda mão em Portugal? Positiva ou negativa? Para tal, foi realizado um estudo qualitativo que conta com quatro entrevistas a empresas portuguesas de revenda de luxo, e um estudo quantitativo através de um inquérito online distribuído a 241 consumidores de luxo em segunda mão residentes em Portugal.
Os resultados do estudo revelam que (1) As principais razões de compra de luxo em segunda mão em geral e online são: o produto ser mais barato, acesso a produtos raros, consumo mais responsável, acesso fácil a uma maior variedade de produtos, comparar preços, ler testemunhos de outros clientes, acesso a promoções e não ter que sair da casa para comprar; (2) O consumidor que compra luxo em segunda mão também adquire produtos de luxo em primeira mão; e (3) A experiência de compra de luxo em segunda mão em Portugal é positiva.
en
The purchase of pre-owned luxury goods is now a worldwide trend. The search for sustainable consumption and the desire for luxury products have made this market grow exponentially in recent years. The present research aims to analyse the second-hand luxury market in Portugal, focusing on the online. This study aims to answer the following questions: (1) What are the main reasons for purchasing second-hand luxury products, mainly through digital? (2) Is the first-hand luxury consumer a second-hand luxury consumer? And (3) How is the shopping experience? Positive or negative? For that, a qualitative method that counts with four interviews to Portuguese luxury resale companies, and a quantitative method with an online survey distributed to 241 second-hand luxury consumers living in Portugal was done.
The research results reveal that (1) The main reasons for purchasing second-hand luxury in general and online in Portugal are: the product being cheaper, access to rare products, search for a more responsible consumption, the ease of access to a greater variety of products, compare prices, read testimonials from other consumers, have access to promotions and not having to leave home to make a purchase; (2) The consumer who buys second-hand luxury also buys first hand luxury products; and (3) The experience of buying second-hand luxury in Portugal is positive.