Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional

Contactos
Candidate-se 

Corpo Docente para (2018/2019)

Seminário de Investigação em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional | Desenvolvimento da Liderança, Processos de Decisão e Negociação
Atração de Talentos, Seleção e Desenvolvimento
Doutoramento em Gestão, ramo Ciências da Decisão, Universidade de Évora, 2010 Pós graduação em Estratégia e Desenvolvimento Empresarial, ISCTE, 2001 Pós graduação em Lean Six Sigma Black Belt, Instituto Superior Técnico, 2017 Licenciatura em Controlo Financeiro, ISCAL, 1996
Métricas de Recursos Humanos e Auditoria Interna
Elsa Maria Dinis Manager, Jason Associates Consultora e líder de uma equipa de consultoria, a Elsa não gosta de falar de si, mas se tiver de se descrever é como gestora equilibrada e orientada para objetivos, com uma combinação de competências intelectuais, emocionais e relacionais em consolidação. Apaixonada por todos os temas relativos a Organizações e Pessoas, Projetos e Resultados, gosta de viver em ambientes orientados para a execução e para pessoas, combinando o trabalho em equipa, a liderança e uma enorme resiliência pessoal para ultrapassar desafios. Aprender permanentemente é uma forma de estar para a Elsa, que também acredita na disciplina, foco e melhoria contínua como características fundamentais no mundo profissional dos nossos dias. Vive muitas vezes a pensar nas palavras de Winston Churchill: « To improve is to change, to be perfect is to change often...» Licenciada em Relações Internacionais, completou um MBA Executivo (o Curso Geral de Gestão da Nova School of Business and Economics), e um Programa Avançado de Recursos Humanos na Universidade Católica de Lisboa. Hoje desempenha funções como Manager na Jason Associates. Até Junho de 2015 foi Senior Manager na área de Human Capital Advisory Services da PwC Portugal. Em anteriores desafios profissionais foi Business Development Manager na ActionCoach Portugal e Coordenadora da Direção de Clientes na Nova School of Business and Economics Executive Education. A sua primeira experiência profissional foi como Técnica de Relações Internacionais na Agência de Inovação, SA. Leccionou como Assistente Convidada no ISCSP-UTL, entre 2000 to 2010 e recentemente reintegrou a Academia para colaborar como Visiting Professor no Mestrado em Human Resources Management do ISCTE. Possui Acreditações nas seguintes metodologias GRH: oSaratoga Accreditation (Human Capital Benchmark) and STRATA Function Evaluation Methodology Certification oCertified Professional Behaviour Analyst (CPBA) oCertified in the Methodology of Behavioural Analysis - Disc Assessment oCertified in the Methodology of Behavioural Analysis - Lumina Spark oAdvanced Coach Training Program @ International Coach Academy
Mercado de Trabalho Contemporâneo
Economia da Banca e dos Seguros
Políticas de Gestão para A Sustentabilidade
Isabel Duarte Almeida é Professora Assistente com 20 anos de experiência no Ensino Superior Superior e Coordenadora de Linhas de Pesquisa em Desenvolvimento Sustentável. É professora no ISCTE-IUL, Portugal, e participa em actividades Académicas desenvolvidas pela Technische Hochschule Mittelhessen (THM), na Alemanha. A Profª. Isabel Duarte de Almeida é doutorada e licenciada (5 anos) em Biologia pela Universidade de Lisboa. É pós-graduada em Sociologia e possui um segundo doutoramento em Sustentabilidade pela Universidade Nova de Lisboa (Portugal). Actualmente, frequenta o terceiro Doutoramento, na área de Gestão. Isabel D.Almeida foi Investigadora no Instituto Gulbenkian de Ciências por 12 anos. É investigadora académica, com trabalhos publicados em revistas indexadas pela SCOPUS e em Actas de Congressos Internacionais, com referees. É revisora ​​científica da revista da Springer: Environment, Development and Sustainability e do Journal of Rural and Community Development. Os seus interesses de pesquisa actuais endereçam o Desenvolvimento Sustentável (com foco na sobreposição de Organizações, Economia e Meio Ambiente), Responsabilidade Social Empresarial e Green Supply Chain. Projectos de investigação em curso - Projecto I - “Projecto Mobilizador do Cluster das Rochas Ornamentais – INOVSTONE 4.0” que foi submetido ao programa 2020 pela PORTUGAL MINERAL RESOURCES ASSOCIATION, tendo, entretanto, sido aprovado e subsidiado. Research focus: (i) impacto social e ambiental e (ii) melhoria da sustentabilidade ambiental, social e económica que resultam da opção de um cluster de 18 empresas (de uma indústria conhecida pelo seu impacto negativo no ambiente e nas comunidades próximas) em adoptar e gerir processos mais sustentáveis em todas as suas operações. - Projecto II: “The value of transdisciplinar projects: a sustainable way in academic research”. É uma investigação transdisciplinar sobre o futuro do ensino em Gestão, analisando a realidade global, complexa e variada, que condiciona o exercício profissional e académico. Procura-se (i) identificar problemáticas na prática profissional resultantes de lacunas na formação académica; (ii) discutir propostas de soluções sustentáveis no paradigma da transdisciplinaridade, e (iii) ultrapassar fronteiras das áreas disciplinares inerentes ao ensino e à prática profissional de Gestores.   - Projecto III: “Perceptions of Business Students Towards Ethics and Sustainability in Business” (Sustentabilidade e Responsabilidade Social das Empresas-Perspectiva de alunos de Gestão de Empresa). Esta linha de pesquisa aborda a percepção dos estudantes de Gestão de Empresa em matéria de ética empresarial e gestão da sustentabilidade, a partir do estudo de casos de dilemas éticos.
Gestão da Cadeia Logística
Desenvolvimento de Novos Produtos
PhD in Leaders for Technical Industries, from the Technical University of Lisbon (UTL), Portugal. The PhD program international program with the MIT and three Portuguese universities within the Engineering Design and Advanced Manufacturing focus area. Published his work in various fields of research: mechanical design, product development, optimization tools and structural composite materials. Being a lecturer for more than 10 years, currently has a double appointment at IST and at ISCTE Business School, teaching mechanical design an new product development at a master, PhD and executive education.
Mercado de Trabalho Contemporâneo | Política de Preços
Nadia Simoes holds a PhD in Economics and a Master degree in Economics from ISEG (Universidade de Lisboa). She is the Director of the Master in Business Economics and Competition. Researcher of the Economics Group of the Business Research Unit (BRU-IUL). She has published paper articles in several journals such as Economics Letters, Journal of Economic Surveys, Empirical Economics, Acta Oeconomica, International Review of Applied Economcis, Telecommunications Policy, Panoeconomicus, International Journal of Social Economics, Economics Bulletin, among others. Expert for different national and international institutions such as the EUROPEAN EMPLOYMENT OBSERVATORY (EUROPEAN COMMISSION), INTERNATIONAL LABOUR ORGANIZATION , CEDEFOP, EUROFOUND, and Portuguese Labour Ministry.
Consultoria de Gestão
Consultoria de Gestão
Mercado de Trabalho Contemporâneo | Regulação e Mercado de Trabalho
Dinâmicas Sectoriais
Atração de Talentos, Seleção e Desenvolvimento
Consultadoria e Técnicas de Diagnóstico
História do Pensamento Económico
Professora Auxiliar no Departamento de Economia Política da Escola de Ciências Sociais e Humanas do ISCTE - IUL e Investigadora do Centro de Estudos sobre a Mudança Socioeconómica e o Território (DINÂMIA'CET). Doutorada em Economia pelo ISCTE e mestre em Desenvolvimento e Cooperação Internacional pelo ISEG-UTL. A sua tese de doutoramento intitula-se A Dificuldade da Escolha. Acção e Mudança Institucional.É subdirectora do DINÂMIA'CET. É também membro do Observatório sobre as Crises e as Alternativas do Centro de Estudos Sociais (CES - Universidade de Coimbra) em colaboração com o Instituto para os Estudos Laborais da Organização Internacional do Trabalho (INST/OIT). Os seus atuais interesses de investigação incluem a economia política da austeridade com destaque para os fundamentos teóricos e epistemológicos da crise económica de 2007-2008 e das respostas à crise e os valores, a incomensurabilidade de valor e a valoração na tomada de decisão pública.
Desafios Atuais na Gestão de Recursos Humanos
Andrea Fontes é professora convidada, coach  e doutoranda em Psicologia Organizacional no ISCTE. Ela possui duas licenciaturas, respectivamente nas áreas de Organização e Gestão de Empresas e Psicologia e um Mestrado em Psicologia, Aconselhamento e Psicoterapia. Possui 20 anos de experiência em empresas multinacionais, em diversas áreas, desde Marketing & Vendas até Pesquisa do Mercado e Recursos Humanos. Publicou um capítulo de livro e tem apresentado o seu trabalho de   investigação em várias conferências nacionais e internacionais. Os seus interesses de pesquisa giram em torno de práticas de RH para o  desenvolvimento e intervenções positivas no local de trabalho.
Desenvolvimento da Liderança, Processos de Decisão e Negociação | Técnicas de Intervenção Organizacional
Negócios e Comunicação Intercultural
Antonio Robalo is full professor of Management and Associate Dean for International Affairs of ISCTE Business School. He got his PhD from the University of Trier (Germany). He has initiated and is the Director of the MSc in International Management, program taught in English, since 2002. He has been involved in internationalization activities and programs for a long time and initiated and is Director of the Summer Schools Lisbon program since 2004. He has taught extensively at the international level, including in Japan, South Korea, Macau, Poland, France, Austria, Georgia, Russia, Czech Rep., Cape Verde and Mozambique. His main interests lie in the area of Intercultural Management.
Inovação e Mudança Organizacional (2c)
Carla F. Gomes da Costa é Professora Auxiliar Convidada no ISCTE- IUL, Lisboa, Portugal, onde tem lecionado as seguintes Unidades Curriculares: Gestão de Recursos Humanos; Inovação e Mudança Organizacional; Comunicação Organizacional; Modelos Organizacionais. Doutorada em Gestão e Desenvolvimento de Recursos Humanos, pelo ISCTE-IUL em 2016. Além da docência no ensino superior, tem trabalhado como consultora e formadora nas áreas do Comportamento Organizacional, da GRH e da Saúde e Segurança no Trabalho. As áreas de investigação de maior interesse são o Comportamento Organizacional e a GRH; Saúde e Segurança no Trabalho; Executive Coaching.
Laboratório em Gestão de Projectos
Marketing Digital
Daniela Langaro is a visiting professor at ISCTE-IUL (Portugal) and Vlerick Business School (Belgium). Following her 15 years of experience in marketing in companies from Consumer Packaged Goods (Unilever, Procter and Gamble and Danone) and OTC (Angelini Farmacêutica), Langaro moved to academia in 2012. Her general research interests involve issues in internet marketing, social media, brand communications and brand management.
Teoria e Política Monetária
Ambientes de Trabalho Saudáveis
Política de Concorrência e Regulação
Economia da Banca e dos Seguros | Economia dos Bancos e dos Mercados Financeiros
Emanuel R. Leao. PhD in Economics from the University of York. Assistant Professor at ISCTE-- University Institute of Lisbon and researcher at CEI-IUL (Centro de Estudos Internacionais do ISCTE-IUL). Research interests in the areas of banking, financial markets, public finance and monetary policy. 2000 - Doutoramento em Economia pela University of York. Título da tese: "A Study of Inside Money in a Dynamic General Equilibrium Framework". Orientadores: Professor Alan J. Sutherland e Dr. Peter N. Smith. O "Thesis Advisory Group" incluiu ainda o Professor Michael R. Wickens. 1994 - Mestrado em Economia pela Faculdade de Economia da Universidade Nova de Lisboa. Tópico da Dissertação de Mestrado: Ciclos Económicos. Orientador: Professor Doutor Vasco d'Orey. Classificação final do Mestrado: Muito Bom. 1990 - Licenciatura em Economia pela Faculdade de Economia da Universidade Nova de Lisboa. Média final: 18 valores.
Inovação e Mudança Organizacional (2c)
Empreendedorismo e Criação de Empresas
Gonçalo Pernas, 42 years Bachelor in HRM at ULHT (1999); Master in Business Adminstration at ISCTE (2012); Student of the PHD program on Socioeconomic Develeopment at Universidade de Lisboa (to be concluded in 2016) Professor at IBS on the courses of Entrepreneurship, Ethics and CSR and Sustainability. Executive VP of Audax-ISCTE - The Centre for Entrepreneurship and Innovation of ISCTE-IUL Member of the Board of CIRIEC Portugal Freelance consultant of several companies and NGO's on the fields of CSR and Social Entrepreneurship
Sistemas de Informação e Erps
Estratégia de Negócio e da Marca | Expressão e Identidade da Marca
Desafios Atuais na Gestão de Recursos Humanos
Consultadoria e Técnicas de Diagnóstico | Corporate Governance e Responsabilidade Social das Empresas
Métodos de Previsão
História do Pensamento Económico
Governação Empresarial
Controlo das Entidades Públicas
Ambiente, Energia e Sustentabilidade
Catarina Roseta-Palma is Associate Professor in the Department of Economics at ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa. Her main research interests are in the area of water management, where she has focused on groundwater management and water pricing policies. She is interested in models that take into account behavioral effects. She has also worked on sustainable development, including growth models as well as green accounting, and decision making under uncertainty, namely stochastic and robust optimal control. She has several publications in these areas. She has worked with Regional Water Boards (ARH Alentejo and Algarve) and with INAG (Portuguese Water Authority), and she has been a consultant for the Portuguese Environment Ministry and the European Commission. She was nominated by the government to the Portuguese Commission for Green Fiscal Reform (2014). She is a member of the European Association of Environmental and Resource Economists, in whose conferences she regularly participates, and where she was elected EAERE Council Member for the period 2010-2013 (vice-president for 2012-2013). She is also in the Iberian Association of Environmental and Resource Economists (AERNA), where she was a member of the Board in 2005-2009. She has taught Environmental Economics, Public Economics, and Microeconomics at the undergraduate as well as graduate level, and she coordinated a graduate degree in Corporate Sustainability (2007-2008). She is also the coordinator of the MSc in Economics (2012-2016).
Organizações Internacionais
My education, a PhD in Management with specialization in Accounting, which topped a Master Business Organization and Management university advanced degree at ISCTE, the professional certification of Public Accountant and a post-graduation as an International Teacher from ISBM Consortium of International Business Schools, combined with my extensive international work experience and continuous professional training, have given me a strong background in many facets of management and teaching. Throughout my career, I have met the challenge of both team and individual projects, which have developed my interpersonal and self-sufficiency skills. Such strengths and skills have proved invaluable to me in adapting, facing and conquering great challenges such as those I faced working in different continents with different peoples, cultures and languages. I started my career as an auditor in 1983 at Deloitte Haskins & Sells, followed in 1985 by a principal finance inspector position at the Finance Ministry in Lisbon. Management training of executives and consulting activities started at ISCTE-IUL and CIFAG, SA in 1989 having joined Marconi, SA as an Audit Manager for foreign associated companies in 1992. In 1997, and during about ten years in Geneva, I worked for two specialized agencies of the United Nations: in the ITU, as the Head of the Internal Audit reporting directly to the Secretary-General; in the WMO, as Chief, Internal Audit and Investigation Service, reporting directly to the Secretary-General. From these experiences and opportunities, and from extensive international training and work experience, primarily in English, French, Portuguese and Italian, I have gained exposure to a variety of methodologies, mentalities, cultures and problem solving techniques, which have enabled me to quickly adapt and react to change. At present, as an Assistant Professor at ISCTE-IUL, Lisbon, Department of Accounting, I am responsible for designing, lecturing and evaluating undergraduate and master degrees students in Governance of International Organizations, Financial Accounting and Reporting and Fraud Analytics courses taught in English namely for the Erasmus programme students both at undergraduate and master levels and carry my academic research activities in areas such as international organizations, financial accounting, corporate governance, auditing and oversight and transaction cost economics.
Direito do Trabalho
Financiamento do Empreendedorismo Empresarial: Connect To Success
Ferramentas de Comunicação de Marketing
Consultadoria e Técnicas de Diagnóstico
Managerial experience From 2009 until 2011 founded and coordinated the NDPH-unit for the development of human potential (a university extension unit specialized in providing services to the market in the area of professional selection and psychological assessment). This unit was integrated in the university consultancy company created in 2011, IUL Global. In 2011 was head of task force to start up ISCTE consultancy company IUL Global, and since 2012 acted as Managing director. In 2014 became member of the board of AUDAX-IUL, center for entrepreneurship and innovation with responsibilities for consultancy services. Consultancy experience Has participated in several organizational intervention projects in the area of organizational behavior (organizational diagnosis) and HRM (professional selection, competencies profiling, team building). Acted as jury member in several public officer selections (middle management and executive positions) for public institutions.
Gestão da Qualidade
Nelson Santos António is a Full Professor at ISCTE University Institute of Lisbon where he teaches and chair Strategy, Quality Management and Philosophy of Science. He holds a PhD in Management by the Schumpeter School of Business and Economics, Bergishe University, Wuppertal, Germany and a Bachelor degree in Finance by the University of Lisbon. He is Director of ISCTE´s PhD Program in Strategy and Entrepreneurship and also of the University´s DBA program. He is a member of ISCTE´s Scientific Council, a researcher at the Center of International Studies and at ISCTE´s Business Research Center. He currently teaches Strategic Management and Global Strategy at ISCTE´s doctoral program with the University of Electronic Science and Technology of China, Chengdu, and Strategic Management and Public Private Partnerships at ISCTE´s doctoral program with Shouthern Medical University, Guangzhou. From 1982 t0 1985 he earned a scholarship from the German Academic Exchange Services - Deutscher Akademisher Austausch Dienst (DAAD)- and from 1991 to 1999 he was the Dean of the Faculty of Business Administration, University of Macau and served as consultant to the University of Wuyi, Jiangmen. Along is career he has been teaching in several continents (Africa, Asia, Europe and South America) and has been a Visiting Professor at several universities among which Xi´an Jiatong University, Sun Yatsen University, University of Rennes 1 and University of Paris, 1, Sorbonne. He has published in the United States, Brazil, Portugal, China and Germany. His several articles and books mainly focus on Strategy, Knowledge Management, Business Social Responsability, Quality Management and Models of African Management.
Política de Preços | Política e Mercados Macroeconómicos
M.Sc. in International Economics, PhD in Economics. Researcher at Business Research Unit (BRU-IUL). Several publications in scientific journals such as World Economy, World Development, Economics Letters, Review of World Economics, Journal of Common Market Studies, Journal of Economic Surveys, Empirical Economics, Papers in Regional Science, Tourism Analysis, Journal of Economics and Social Measurement, Telecommunications Policy, International Review of Applied Economics, International Journal of Social Economics. Publications of books and book chapters in his areas of expertise. Member of the editorial board of several international scientific journals. Member of the editorial board of Cambridge Scholars Publishing. Global Partner of the National Economic Education Delegation (NEED). Member of the European Trade Study Group (ETSG) and of Forum for Research on Empirical International Trade (FREIT). Member of the board of the Portuguese Economists Association (Ordem dos Economistas). Ex- Vice-Rector of ISCTE-IUL.  
Atração de Talentos, Seleção e Desenvolvimento
Princípios e Procedimentos de Contencioso Tributário
Doutorado em Contabilidade e MBA em Gestão, pelo ISCTE-IUL, Pós-Graduado em Finanças, pelo CEMAF-ISCTE e Licenciado em Organização e Gestão de Empresas, pela UML. É coordenador das Unidades Curriculares de Fiscalidade, Fiscalidade Empresarial, Gestão Fiscal das Empresas, Princípios e Procedimentos de Contencioso Tributário e de Tributação de não Residentes. É Diretor Executivo do Executive MBA e Diretor da Pós-Graduação em Gestão Fiscal do INDEG-ISCTE.
Análise e Comunicação de Dados com o Excel
Análise e Comunicação de Dados com o Excel
Raul Manuel da Silva Laureano is a researcher at the Business Research Unit (BRU-IUL) at the Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), Portugal, with interests in the fields of business analytics, financial literacy, fundraising and tourism. He is also an Assistant Professor at the Business School of the Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), where he teaches undergraduate and graduate classes of Statistics and Data Analysis, and the Director of the Executive Master in Applied Business Analytics at INDEG-ISCTE. He is the co-author of books about financial mathematics and statistics with IBM SPSS Statistics and of more than 40 publications in proceedings and journals (see https://ciencia.iscte-iul.pt/public/person/rml).
Empreendedorismo Estratégico
Renato Pereira is Guest Professor of Management at ISCTE Business School and Director of the Executive Master in Management with specialization in Innovation Management at INDEG-IUL. He got his PhD in Management Science from Université Paris Dauphine, has regularly published in scientific periodicals, and frequently presents academic work in scientific meetings. His research interests include innovation management, strategic entrepreneurship and business planning. He has also been a visiting professor in universities in Angola, Brazil and Mozambique
Dinâmicas Sectoriais
Sandro Mendonça é Professor Auxiliar do Departamento de Economia do ISCTE Business School. Encontra-se a exercer funções no Conselho de Administração da Autoridade Nacional de Comunicações (ANACOM) desde 9 de Fevereiro de 2018. O seu trabalho tem incidido primeiramente sobre economia da inovação e política industrial. Tem também desenvolvido actividade na área da prospectiva estratégica e no campo dos estudos de segurança e defesa. Em 2012 foi "Visiting Fellow" do King's College, London. Desde 2013 é "Associate Faculty" do SPRU, University of Sussex, e "Fellow" do German Marshall Fund of the United States. Em 2015 foi nomeado "European Young Leader" pela Fundação Friends of Europe. Desde 2012 tem desenvovido trabalho de docência e orientação nos Programas Doutorais coordenados pelo ISCTE e que são reconhecidos pelo Ministério da Educação da República Popular da China, nomeadamente na Southern Medical University (Cantão) e na University of Electronic Science & Technology of China (Chengdu). Foi membro da Comissão Executiva do Obercom - Observatório da Comunicação (www.obercom.pt) de 1998 a 2008. Foi Gestor Científico no CYTED - Programa Ibero-Americano de Ciência e Tecnologia para o Desenvolvimento, entre Janeiro de 2014 e Dezembro de 2017 cumprindo dois mandatos, seguindo agora na qualidade de Assessor (www.cyted.org). Foi Director da Licenciatura de Economia (durante dois mandatos) e também membro do Conselho Científico do ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa (até ter assumido responsabilidades institucionais no domínio da regulação).  Na sua trajectória profissional foi perito junto do INPI, da FCT, da Fundação Gulbenkian, entre outras entidades incluindo Câmaras Municipais (Amadora, Lisboa) e Ministérios (Finanças, Economia). Elaborou projectos e actuou como consultor junto de várias empresas, como a INCM, idD/Indústrias de Defesa, Riopele, Efapel, entre outras, bem como associações empresariais e sectoriais como a COTEC, IFF, Centromarca ou Câmaras de Comércio. Ao nível internacional tem desenvolvido trabalho em várias capacidades para várias organizações (European Research Council, CEN - Comité Europeu de Normalização, ENCoRe - European Network for Conflict Research, rede OceanGov, entre outras). O seu trabalho tem sido citado em relatórios de organizações como a Comissão Europeia, OCDE, US Census Bureau, CPB Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis, Canada School of Public Service, The Centre of Excellence for National Security (Singapura), várias agências das Nações Unidas (UNIDO, OMPI, UNESCO), etc. Em Portugal o seu trabalho embasou as "Normas Portuguesas" 4456 e 4455, e a nível Europeu integrou a "Especificação Técnica" TC 389 WI 00389004 (TC 389 WG4 N 111 - prCEN TS 16555-3). Assina uma coluna de comentário na revista de bordo da TAP ("Up") e já manteve colunas de opinião nos jornais "Público", "Diário de Notícias" e "Diário Económico". Aquando da sua nomeação para a ANACOM assinava um espaço semanal no  jornal "Expresso".
Economia da Banca e dos Seguros | Economia dos Bancos e dos Mercados Financeiros
Finanças Internacionais
Atração de Talentos, Seleção e Desenvolvimento
Gestão Estratégica e Internacional de Recursos Humanos
Before joining ISCTE-IUL in a full-time position (2005), I've worked as HRM Consultant for 5 years and Marketing Researcher for 10 years. After 2005, I taught several courses in HRM and Applied Research Strategies. I've managed several programs in the HRM field (undergraduate, master and Ph.D. levels). I was the Director of the Human Resource and Organizational Behavior Department for 4 years. More recently I shifted my career to a more research orientation. My research interests are the determinants of organizational performance, organizational identity, and leadership development, especially in highly institutionalized contexts like health care services or public and non-profits.
Estágio em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional
Desafios Atuais na Gestão de Recursos Humanos
PhD in Social and Organizational Psychology (Specialization in Organizational Behavior) at ISCTE-IUL in 2009. Professor in ISCTE-IUL since 1997,she is currently Professor Assistant at the Department of Human Resources and Organizational Behavior lecturing several courses in the 1st, 2nd and 3rd cycles in this area. She has several publications in national and international chapters in books and scientific journals such as Leadership Quarterly, European Journal of Work and Organizational Psychology, Journal of Applied Social Psychology, and British Journal of Health Psychology among others. She investigates on organizational identification, creativity at work, well-being and work-family interface.
Sistemas de Recursos Humanos e Gestão de Recompensas
Investigação em Gestão de Recursos Humanos: Análise de Dados Quantitativos
I joined ISCTE in 1996 after obtaining a first degree in Business Administration. I also hold a master´s degree in Business Administration from ISCTE and a Ph.D in Organisational Psychology from Manchester Business School, England, where I was a mentor of related student-sponsor projects on the Full-Time MBA. Since 1996 I have taught Statistics and Mathematics at undergraduate and postgraduate level. I have also supervised Master and doctoral thesis in the fields of organizational psychology and management science. Prior to beginning my academic career, I worked for consultancy and insurance organisations in Portugal. My primary research interest encompasses cross-cultural studies, gender and diversity in organizations, and organizational behaviour. My main research focus in these areas relates to issues concerning global mobility and expatriation, migrants' skills recognition and integration into the labour market. A second strand of my research is concerned with women in management, leadership, and team performance. I have published in the area of Organisation Studies, most recently in the International Journal of Human Resource Management.
Ambientes de Trabalho Saudáveis
Sílvia Agostinho Silva is Associate Professor in the Department of Human Resources and Organizational Behavior at Instituto Universitário Lisboa (ISCTE- IUL). Her research on work psychology applied to safety and health focuses proactive behaviors, prevention behaviors, learning from accidents and incidents, safety and health norms and climates, safety communication and training. Her work has been published in several books and international journals, as for instance "Journal of Occupational Health Psychology", "Risk analysis", "Safety Science", "British Journal of Health Psychology", "Accident analysis and Prevention". Between February 2013 and January 2017 she was the Director of the Business Research Unit (BRU-IUL). She has been a Member of several scientific associations and international networks.Between May 2011 and May 2017 she was in the Executive Committee of the European Association of Work and Organizational Psychology. She coordinated several research national and international projects and collaborated with several companies aiming workplace safety and health promotion.
Seminário de Investigação em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional
Voltar ao topo